Skip to main content

Meium sjokoladefabrikk – et tegn fra himmelen

Sjokolatør Terje Løkås i Meium Sjokoladefabrikk i full sving med å skape Munch-sjokolade.
Portrettfoto av kunstneren Malo med Sjokolatør Terje Løkås og Lillian Skillingstad fra Meium Sjokoladefabrikk.

MOZART, MUNCH OG MALO

Det sies at en negativ episode kan både skape innsikt og bli et vendepunkt i et menneskes liv.

Hudflettet av noen. Hyllet (med mange spørsmålstegn etter) av noen andre. Men Malo gav seg ikke. Munchmasken fulgte han uansett. Til Lahore i Pakistan, og tilbake til Oslo i Norge. Selv om maskeprosjektet ikke høstet noe penger fortsatte
det å føde nye uttrykksformer, hvor enn han befant seg.

Tiden 2010-2011 bodde Malo på en hybel i Kværnerbyen i Oslo. Hybelen var både liten og utrivelig. Naboene var prostituerte
som ble sluset inn og ut av Norge, og politiet hadde hyppige og tidkrevende razziaer på stedet.

Det var under en av disse razziaene, vinteren 2011, Malo fikk ideen til å skape en sjokoladeform.

– Jeg våknet midt på natten av alt styr. De sto og banket på naboens dør i timevis … Det var da jeg bestemte meg for å skape en sjokoladeform. Jeg jobbet og jobbet helt til jeg ikke klarte lenger, og dette resulterte i en helt perfekt form. Det var min måte å vende noe negativt til det positive.

En av tankene med sjokoladeformen var å skape arbeidsplasser og noe unikt, med både smak og form. Intensjonen var å treffe hjertet. Malo ønsket bokstavelig talt at folk skulle oppleve kunsten i psyken og i kroppen.

SMAK OG MOTIVER FRA EDVARD MUNCHS BILDER

– Til å begynne med ønsket jeg å lage en kvalitetssjokolade, med smak og motiver fra Edvard Munchs bilder: fra lys til mørk sjokolade, og bak det lå det også en symbolsk og en metaforisk tanke. Madonna, Pikene på broen og Dagen derpå var noen av bildenejeg hadde tenkt på. Iden om at smakene var hentet fra
motiver fra forskjellige Munchverk skapte på alle måter en kjempestor variasjon og mange muligheter.

Det ble en lang reise fra den litt depressive stemningen i hybelen i Nydalen til at ting begynte å falle på plass.

– Jeg prøvde lenge å finne eventuelle samarbeidspartnere. De fleste var meget positivt innstilt og ønsket å bidra, men jeg søkte kun kvalitet og originalitet. Derfor var det naturlig å fortsette samarbeidet med Åpent Bakeri, etter brødlanseringen i Oslo, men de hadde ikke kapasitet — det var rett og slett for
vanskelig.

– Derfor kontaktet jeg en mann som ble kalt Sjokoladeprinsen, men vi kom ikke til enighet. Han ville heller lage sjokolade av Skrik.

Det eneste Malo tenkte på var kvalitet, kvalitet og atter kvalitet — og den som innfridde dette var Pascal.

– Han klarte simpelthen å lage en perfekt sjokolade, uten alle de bittesmå luftboblene som ellers kunne ha ødelagt selve ansiktet til Munch. Sluttresultatet var suverent. Men, og dessverre må jeg si, manglet det noe på entusiasmen. Malo fortsatte å lete, og av ren tilfeldighet dukket det opp en liten uanselig sjokoladefabrikk oppe i Trøndelag, som innfridde alle forventningene.

MEIUM SJOKOLADEFABRIKK

Den hette Meium og hadde vunnet priser for sin økologiske sjokolade med smak fra Norsk natur. Og logoen deres var en fantastisk M, dette var noe symbolsk for meg.

– Det hele virket som et tegn fra himmelen. Jeg sendte en e-post. De kontaktet meg på mobilen og vi fant en kjempefin tone. Men det aller største undret skjedde når jeg fikk prøvesmake sjokoladen til Meium. Jeg trodde ikke mine egne smaksløker. Jeg fikk tårer i øynene av lykke og glede over at noen kunne lage en så god sjokolade.

Kunstneren Malo i samtale med mystikeren fra Trøndelag, Sjokolatør Terje Løkås i Meium Sjokoladefabrikk, på sjokoladefabrikken i Murstadbygget i Selbu.

MYSTIKEREN FRA TRØNDELAG

Hvis det var metaforer og assosiasjoner Malo var på jakt etter så var sjokolade en gullgruve. Og Terje Løkås på Meium sjokoladefabrikk var litt av en sjokolade-mystiker. Han tenkte ikke bare på smaken, men også på den videre betydningen av sjokoladen og dets direkte påvirkning på kroppen.

RÅ KAKAO – VISDOM FRA GUDENE

Rå kakao forhøyer det såkalte katekolominet i kroppen — noe som forbedrer fordøyelsessystemet, vår mentale helse og urinutskillelsen av både oksytocin, dopamin og serotonin. Men ikke bare det. Sjokoladen kan også forbedre blodstrømmen i arteriene, og dermed drastisk redusere risikoen for hjertesykdommer og samtidig forbedre hjernens funksjon.

Saken er den at i Sør-Amerika ble faktisk sjokolade, eller kakao-bønnen, en gang sett på som visdom fra gudene. Du kunne kjøpe alt fra avokado til sex med noen av de brune bønnene. Du kunne bli sterk, kåt og full eller helbredet fra sykdom. Ja, kakao var noe universelt, som ble brukt i religiøse seremonier, ved festivaler, bryllup og begravelser. Og dette passet inn med det kunstneriske budskapet til Malos Munchmaske.

Men i en kunstners øyne er tingen du ser ikke kun en fysisk gjenstand, især kanskje ikke i øynene til en konseptuell kunstner. Det er ikke bare jern, magnesium, kobber, mangan og et bredt utvalg av kraftige antioksidanter som er godt for hjerte og hjerne.

For at dette skal bli et kunstverk, og ikke bare en sjokolade, er det selve tanken bak og menneskers reaksjon på gjenstanden som betyr noe. Og derfor er kunstverket ikke bare en fysisk gjenstand, men også et «kommunikasjonsverk».

NASJONALSJOKOLADE

Det dreier seg på en måte om sjokoladen som en forbruksvare, og i tillegg sjokoladen som et kunstverk, dets symbolske betydning, hensikt, dilemma og bruk i en global sammenheng. Iallfall i den konseptuelle tenkningen til Malo.

Så var det dette med Mozart. Hvis Østerrike kunne hylle sin store sønn, Wolfgang Amadeus Mozart, med en nasjonalsjokolade (Mozart kugeln), hvorfor kunne ikke Norge vise sin respekt til en av de store i verdenskunsten — det var jo både en symbolsk og en metaforisk tanke … og handling.
– Så er det også slik, avslutter Malo spøkefullt:
– Jeg er jo også brun som sjokoladen, og føyer smilende til at det også finnes like mye lys sjokolade.